Groep 3 t/m 6

.

Maak van een leesles en belevingsles!

.

Lees&beleef Klaas Vaak is boos!

.

. grOte Ogen uil!

GrOte Ogen uil!

PRENTENboek, het woord zegt het al: zonder prenten geen boek! Voor deze lees&beleefles gebruik ik het prentenboek Klaas Vaak is Boos! Dit is een les met veel interactie met de kinderen, en … ik leer ze stap voor stap hoe ze zelf een grOte Ogen uil kunnen tekenen, de beste vriend van KlaasVaak!

De school krijgt het prentenboek Klaas Vaak is boos cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

Lees&beleef Onze ri-ra-rare zomer

.

. grOte Ogen uil!

Zingen met ri-ra-rare Rijm!

‘Ik heet Rijm. Eerst niet hoor, eerst heette ik Vers, omdat ik altijd versjes verzin.
Alleen voelde ik me geen Vers. Het is heel belangrijk dat je je goed voelt bij je naam.
Nu heet ik Rijm. Ik voel me ri-ra-rare Rijm.
Hoe heet jij?’
(uit Blink en de schat van rover Rommelbaard)

Rijm is dol op rijmen! In de Onze ri-ra-rare zomer reeks (4 delen) verzint Rijm altijd een liedje. Het liedje uit Blink en de schat van rover Rommelbaard staat tijdens deze les centraal.

Tijdens deze ri-ra-rare zingles gaan we leuke rover ooglapjes maken en leer ik de kinderen het liedje.

De school krijgt dit AVI E4 Lekker lezen kinderboek cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

.

Lees&beleef Onze ri-ra-rare zomer

.

. grOte Ogen uil!

Rijmen met ri-ra-rare Rijm!

‘Ik heet Rijm. Eerst niet hoor, eerst heette ik Vers, omdat ik altijd versjes verzin.
Alleen voelde ik me geen Vers. Het is heel belangrijk dat je je goed voelt bij je naam.
Nu heet ik Rijm. Ik voel me ri-ra-rare Rijm.
Hoe heet jij?’
(uit Blink en de schat van rover Rommelbaard)

Wat zijn de regels van rijmen?

Een van de reden dat ik rijmen en dichten leuk vind, is omdat alles kan en alles mag! Er zijn dus geen regels!

Tijdens deze ri-ra-rare rijmles leer ik de kinderen op een creatieve manier zelf een rijm te maken.

De school krijgt dit AVI E4 Lekker lezen kinderboek cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

.

Lees&beleef Eri wil een eenhoorn zijn

.

. grOte Ogen uil!

Geef Eri kleur!

PRENTENboek, het woord zegt het al: zonder prenten geen boek! Voor deze lees&beleefles gebruik ik het prentenboek Eri wil een eenhoorn zijn. Dit is een les met veel interactie met de kinderen, en … ik leer ze stap voor stap hoe ze zelf een EGEL kunnen tekenen, zo kleurrijk als ze zelf willen!

De school krijgt het prentenboek Eri wil een eenhoorn zijn cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

Lees&beleef je eigen boek!

.

Mijn avontuur!

Deze lees&beleefles hoort bij het kinderboek Blink en de schat van rover Rommelbaard, het eerste deel in de zomerse Lekker lezen met Kluitman reeks.

De avonturen die Rijm, Blink, Brom en Veer beleven, tekenen ze in hun eigen grote avonturieren boek!

Hoe schrijf je een verhaal zonder daar woorden bij te gebruiken?

In gedachten laat ik de kinderen teruggaan naar een van de leukste momenten uit hun jonge leven. Dit kan een verjaardag zijn, een dagje naar het strand, de leukste attractie in een pretpark, een open dag bij de brandweer, bezoek aan de kinderboerderij, of die spannende schattenjacht (geocoaching) of speurtocht. 

Die dag, dat moment, gaan ze in beeld uitwerken en daarna verwerken tot hun eigen boek! 

De school krijgt dit AVI E4 Lekker lezen kinderboek cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

Lees&beleef Mees heeft hoogtevrees

.

Samen lezen en rijmen!

Het prentenboek Mees heeft hoogtevrees is door de prachtige grote illustraties en de tekst op rijm uitermate geschikt om samen te lezen.

Steeds lees ik een zin voor. Het ontbrekende woord wordt door de kinderen in de groep aangevuld. Zo lezen we op een leuke en uitdagende manier samen het boek.

We leren alles over vogels die hun vleugels niet gebruiken en we praten over angsten en bang zijn. 

De school krijgt het prentenboek Mees heeft hoogtevrees cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

.

 “Op 1 april (nee dat is geen grapje) kwam Susan Wallenburg bij ons in de klas voor de ‘Kids for kids challenge’. In het begin waren de kinderen wat afwachtend, het was natuurlijk niet precies bekend wat nu de bedoeling was. Het concept van Sam& werd goed begrepen door middel van de presentatie. In mijn groep waren we veel bezig over en met FC Emmen, dus dit werd al gauw het hoofdonderwerp van alle groepjes. Ze waren goed met elkaar in overleg en Susan liep rond, gaf tips en adviezen waar nodig. De kinderen luisterden heel geconcentreerd naar Susan, haar stemgebruik en communiceren naar de kinderen toe was erg fijn. Niet alle kinderen in mijn groep spreken en begrijpen niet alles in het Nederlands en hier was ook aandacht voor. Bedankt voor de leuke en gezellige gastles Susan! Angela, leerkracht groep 5, 6, 7 en 8