.

Meneer Koreander: ‘Ben je ooit Kapitein Nemo geweest, opgesloten in je onderzeeër terwijl de reuzeninktvis je aanvalt?

Bastian: ‘Ja.’

Meneer Koreander: ‘Was je niet bang dat je niet kon ontsnappen?

.

Bastian keek naar het boek.

‘Ik vraag me af,’ zei hij tegen zichzelf, ‘wat er in een boek staat als het dicht is. Oh, ik weet dat het vol staat met letters die op papier zijn gedrukt, maar toch moet er iets gebeuren, want zodra ik het opensla, staat er een heel verhaal in met mensen die ik nog niet ken en allerlei avonturen, daden en gevechten. En soms zijn er stormen op zee, of neemt het je mee naar vreemde steden en landen. Al die dingen zitten op de een of andere manier opgesloten in een boek. Je moet het natuurlijk lezen om erachter te komen. Maar het staat er al, dat is het grappige. Ik wou alleen dat ik wist hoe het kon.’

Plotseling kwam er een bijna feestelijke stemming over hem.
Hij ging zitten, pakte het boek, sloeg het open op de eerste pagina en begon te lezen…

Bovenstaande citaten komen uit The NeverEnding Story, mijn favoriete boek (en film).

Want ja, lezen is beleven! En die beleving creëer ik tijdens mijn bezoek aan een klas. Zo wordt lezen leuk!

.

Het hele jaar door bezoek ik scholen om lees&beleef lessen te geven. Maar tijdens de Kinderboekenweek maken we er een GROOT themafeest van!

Ben jij een leerkracht die graag een les omgooit in een grappig, eigenaardig en eigenzinnig uur? Ja? Stuur me dan een bericht via schrijf(at)susanwallenburg(punt)nl of boek me direct via De Schrijverscentrale. Samen zetten we jouw klas – op onze lekker eigen wijze – op stelten! 

.

.

.

Dicht op eigen wijze!

Dicht jij al op geheel eigen ri-ra-rare wijs?

.

.

Hieronder lees je alles over mijn lekker eigenwijze #lees&beleef lessen, speciaal ontwikkeld voor de Kinderboekenweek!

.

Lees&beleef Zing jouw eigen wijs!

Zing jouw eigen wijs!

Mees heeft hoogtevrees. Dus mees is eigenwijs en besluit een vogel te worden die niet vliegt!

Nadat ik heb voorgelezen, gaan we op creatieve manier onze eigenwijze vogeltjes maken.

De school krijgt het prentenboek Mees heeft hoogtevrees cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

Lees&beleef Je eigen wijze uil!

Jouw eigen wijze uil!

Klaas Vaak is boos! Kinderen worden steeds eigenwijzer en willen steeds langer opblijven. Klaas Vaak en Uil moeten langer en langer wachten voordat ze slaapzand in de ogen van kinderen kunnen strooien. Dan besluit Klaas Vaak om al dat slaapzand voor zichzelf te houden, met alle gevolgen van dien …

Nu kunnen de kinderen niet meer slapen. Hoe laten ze Klaas Vaak weten dat ze hem missen?

Misschien weet hun eigen wijze uil wel raad?

Voor deze lees&beleefles gebruik ik het prentenboek Klaas Vaak is Boos! Dit is een les met veel interactie met de kinderen, en … ik leer ze stap voor stap hoe ze zelf een grOte Ogen uil kunnen tekenen, de beste vriend van KlaasVaak!

De school krijgt het prentenboek Klaas Vaak is boos cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

. grOte Ogen

.

.

Lees&beleef Monsterlijk eigenwijs!

Monsterlijk eigenwijs!

Monsterland is magisch! Alle leuke monsters die kinderen bedenken komen daar tot leven. Hoe ziet jouw eigenzinnige, vastberaden, ik-doe-het-lekker-toch monster eruit?

Nadat ik heb voorgelezen, gaan we op creatieve manier ons eigenwijze monster maken.

De school krijgt het boek Sam & de Monsterbende cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

Lees&beleef Eigenwijze Eri

Eigenwijze Eri!

Deze les duurt een uur. 

Een uur waarin ik ga voorlezen, maar waarbij de nadruk gelegd wordt op het beleven van het boek, het verhaal. En alles wat Eri doet en kan in het verhaal, doet en kan de egel ook in het echt.

In het verhaal is Eri eigenwijs en besluit dat hij een eenhoorn wil zijn. Op zijn zoektocht naar een eenhoorn wordt hij steeds afgeleid door hij zijn vriendjes die hulp nodig hebben. Zo komt hij tot de ontdekking dat hij zelf behoorlijk magisch is en daarvoor helemaal geen eenhoorn hoeft te zijn.

Na het voorlezen gaan we creatief aan de slag. Alle benodigde materialen als papier, potloden en stiften. Bordjes , toiletrollen, oogjes neem ik mee. Het enige waar de leerkracht zorg voor draagt zijn scharen en lijmstiften.

Als dank dat jullie Eri in de klas hebben gehaald, krijgt de school het prentenboek Eri wil een eenhoorn zijn cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

Lees&beleef Eigenwijze stekels

Eigenwijze stekels

Deze les duurt een uur. 

Een uur waarin we samen het verhaal tot leven brengen! Zo wordt lezen zoveel leuker.

In het verhaal is Eri eigenwijs en besluit dat hij zijn stekels in wil ruilen voor één hoorn. Op zijn zoektocht naar een eenhoorn komt hij tot de ontdekking dat hij zelf behoorlijk magisch is en daarvoor helemaal geen eenhoorn hoeft te zijn.

Na het voorlezen gaan we creatief aan de slag. Alle benodigde materialen als papier, potloden en stiften. Bordjes , toiletrollen, oogjes neem ik mee. Het enige waar dee leerkracht zorg voor draagt zijn scharen en lijmstiften.

Als dank dat jullie Eri in de klas hebben gehaald, krijgt de school het prentenboek Eri wil een eenhoorn zijn cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

Wat heeft de Kinderboekenweek dit jaar een heerlijk thema! En als er een personage is die daaraan voldoet, dan is dat wel ri-ra-rare Rijm

Rijm is vrolijk, eigenzinnig en kan goed verhalen bedenken. Ze bekijkt de wereld om haar heen door avontuurlijke ogen en de dingen die ze meemaakt, verandert ze in een leuk avontuur. Ook geeft ze alles en iedereen een andere naam en is ze goed in rijmen.
Sem houdt van lezen, want alleen dan kan hij avonturen beleven en even zijn rolstoel vergeten. Rijm is lekker eigenwijs en ziet dat heel anders. Ze bedenkt een avontuur dat hij echt kan beleven. Met de hulp van haar broer Brom en hun verlegen buurmeisje Veer komen ze zeemeerminnen en piraten tegen, zingen ze rare rijmpjes en gaan ze op zoek naar de schat van rover Rommelbaard. 

Blink en de schat van rover Rommelbaard

is het eerste deel in de zomerse serie ‘Onze ri-ra-rare zomer’.

Lees&beleef Een ri-ra-rare rijm

Rijmen op eigen wijs met ri-ra-rare Rijm!

‘Ik heet Rijm. Eerst niet hoor, eerst heette ik Vers, omdat ik altijd versjes verzin.
Alleen voelde ik me geen Vers. Het is heel belangrijk dat je je goed voelt bij je naam.
Nu heet ik Rijm. Ik voel me ri-ra-rare Rijm.
Hoe heet jij?’
(uit Blink en de schat van rover Rommelbaard)

Wat zijn de regels van rijmen?

Een van de reden dat ik rijmen en dichten leuk vind, is omdat alles kan en alles mag! Er zijn dus geen regels! Geef je eigen wijs aan jouw rijm!

Tijdens deze ri-ra-rare rijmles leer ik de kinderen op een creatieve manier zelf een eigenwijze rijm te maken.

De school krijgt dit AVI E4 Lekker lezen kinderboek cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

.

Lees&beleef Je eigen boek!

Mijn avontuur!

De avonturen die Rijm, Blink, Brom en Veer beleven (reeks van vier delen), tekenen ze in hun eigen grote avonturieren boek!

Maar hoe schrijf je een verhaal zonder daar woorden bij te gebruiken?

In gedachten laat ik de kinderen teruggaan naar een van de leukste momenten uit hun jonge leven. Dit kan een verjaardag zijn, een dagje naar het strand, de leukste attractie in een pretpark, een open dag bij de brandweer, bezoek aan de kinderboerderij, of die spannende schattenjacht (geocoaching) of speurtocht. 

Die dag, dat moment, gaan ze in beeld uitwerken en daarna verwerken tot hun eigen boek! 

De school krijgt dit AVI E4 Lekker lezen kinderboek cadeau voor in de schoolbibliotheek.

.

.

.

.

.

Een verknipt verhaal!

Hoe schrijf je een boek op eigen wijze?

.

.

Samen creëren we een eigenwijs avontuur!

.

Uitgelezen tijdschriften zijn ideaal voor een creatieve lees&beleefles. Stap voor stap leer ik de kinderen hun fantasie te activeren en daarin vooral lekker eigenwijs te zijn!

We gaan zoeken, knippen, scheuren, plakken, ontdekken … en ineens ontstaat er een verhaal!

Voor deze les neem ik mee: tijdschriften en grote vellen papier.

De leerkracht verzorgt: scharen, lijm, schrijfgerei en genoeg ruimte op de tafels.

Nadien kunnen alle verhalen in het lokaal opgehangen worden!

.

.