Samen (leren) lezen tips!
Lezen leer je niet van de ene op de andere dag. Het is een groeiproces dat al begint lang voordat een kind zijn eerste woordjes kan ontcijferen. Vanaf ongeveer twee jaar ontwikkelen kinderen hun taalgevoel: ze luisteren naar verhalen, spelen met klanken en ontdekken dat woorden betekenis hebben. Rond de kleuterleeftijd (4–6 jaar) groeit hun begrip van letters en klanken; ze herkennen hun naam, rijmen en beseffen dat gesproken woorden bij geschreven taal horen.
In de beginnende leesfase (6–8 jaar) leren kinderen woorden verklanken en zinnen lezen. Het plezier van zelf een boek kunnen lezen is dan groot! Tussen 8 en 10 jaar oefenen ze om vlotter en begrijpend te lezen: ze leren de betekenis achter de woorden te begrijpen. In de bovenbouw (10–12 jaar) gebruiken kinderen lezen steeds meer om te leren en informatie op te doen. Lezen wordt dan een middel om de wereld te ontdekken.
Samen lezen is in al deze fases van onschatbare waarde. Door voor te lezen, mee te lezen of over verhalen te praten, geef je je kind niet alleen taal en kennis mee, maar ook zelfvertrouwen, concentratie en plezier in lezen. En misschien wel het belangrijkste: samen lezen schept een moment van rust en verbinding, iets waar elk kind van groeit.

