leerkracht lesinspiratie!

Lees&beleef!

Lezen is leuk! Dat leesplezier ervaren de kinderen in jouw klas, als je van de leesles, een belevingsles maakt. Zet jij jouw leerKRACHT in?

Je kunt zoveel meer met een boek, dan eruit (voor)lezen!

Leerkrachten, voeg de daad bij het woord: zet jouw leerKRACHT in om de les om te toveren in een lees&beleef moment!
Want geloof mij, dat kan op zo ontzettend veel leuke (en makkelijk haalbare) manieren. #leerkrachten zijn #superhelden

Bij Boekhandel Broekhuis in Deventer was ik gastspreker en inspireerde de aanwezige leerkrachten uit het basisonderwijs met lees&beleef momenten. Enkele tips deel ik hieronder.

.

.

Beleef Mees heeft hoogtevrees

“De illustraties uit Mees heeft hoogtevrees tonen mooi de verschillende emoties bij de dieren. Deze zijn groot afgebeeld, waardoor het boek zeer geschikt is om in te zetten in de klas.”

~ leerkracht onderbouw

.

.

Belevingsvragen

Ga na het voorlezen uit Mees heeft hoogtevrees in een kring staan en gooi over met een bal. Stel dan de volgende vragen:

  • Welke vogels die niet kunnen vliegen kennen jullie nu?
  • Welke dieren kunnen juist wel vliegen?
  • Op welke andere manieren bewegen dieren zich voort? Doe eens voor (en dan ben ik heel benieuwd welk kind als een slang over de grond gaat kronkelen, haha)
  • Mees heeft hoogtevrees. Wie van jullie heeft hoogtevrees?
  • Wie gaat er wel in die hoge achtbaan? En ook als die over de kop gaat?
  • Ben je ergens anders bang voor? 
  • Op welke plek wil jij dit boek het liefst lezen? Hoog in de boom(hut) of juist op de grond met je billen in het gras, lekker leunend tegen die boom. Lezen is leuk!

.

Raad het woord!

Plak woorden af en laat de kinderen hier zelf het juiste woord raden. Stel daarna de vraag of ze nog een ander woord kunnen bedenken.

De zee zit vol met vis. Welke dieren zwemmen er nog meer in de zee?

.

Goed voorbereid zijn, is het halve werk!

Zet een drietal prentenboeken naast elkaar. Leg bij ieder boek een vel papier. Laat de kinderen d.m.v. het zetten van een streepje, het boek kiezen dat jullie morgen gaan behandelen.

.

Laat ze eventueel ook de achterkant lezen. Dan bereid je ze voor op het (samen) lezen en helpt ze in het maken van een keus.

Het prentenboek met de meeste streepjes, is de winnaar. En zo kun jij gericht met dat boek aan de slag om woordjes af te plakken en eventueel andere activiteiten aan te koppelen.

Heb je hierbij hulp en inspiratie nodig? Laat het me weten via schrijf(at)susanwallenburg(punt)nl