leerkracht lesinspiratie!

.

Lezen is leuk!

Dat leesplezier ervaren de kinderen in jouw klas, als je van de leesles, een belevingsles maakt. Zet jij jouw leerKRACHT in?

.

Leerkrachten, voeg de daad bij het woord: zet jouw leerKRACHT in om de les om te toveren in een lees&beleef moment!
Want geloof mij, dat kan op zo ontzettend veel leuke (en makkelijk haalbare) manieren. #leerkrachten zijn #superhelden

Bij Boekhandel Broekhuis in Deventer was ik gastspreker en inspireerde de aanwezige leerkrachten uit het basisonderwijs met lees&beleef momenten. Enkele tips deel ik hieronder.

.

.

Beleef Mees heeft hoogtevrees

“De illustraties uit Mees heeft hoogtevrees tonen mooi de verschillende emoties bij de dieren. Deze zijn groot afgebeeld, waardoor het boek zeer geschikt is om in te zetten in de klas.”

~ leerkracht onderbouw

.

.

Belevingsvragen

Ga na het voorlezen uit Mees heeft hoogtevrees in een kring staan en gooi over met een bal. Stel dan de volgende vragen:

  • Welke vogels die niet kunnen vliegen kennen jullie nu?
  • Welke dieren kunnen juist wel vliegen?
  • Op welke andere manieren bewegen dieren zich voort? Doe eens voor (en dan ben ik heel benieuwd welk kind als een slang over de grond gaat kronkelen, haha)
  • Mees heeft hoogtevrees. Wie van jullie heeft hoogtevrees?
  • Wie gaat er wel in die hoge achtbaan? En ook als die over de kop gaat?
  • Ben je ergens anders bang voor? 
  • Op welke plek wil jij dit boek het liefst lezen? Hoog in de boom(hut) of juist op de grond met je billen in het gras, lekker leunend tegen die boom. Lezen is leuk!

.

Raad het woord!

Plak woorden af en laat de kinderen hier zelf het juiste woord raden. Stel daarna de vraag of ze nog een ander woord kunnen bedenken.

De zee zit vol met vis. Welke dieren zwemmen er nog meer in de zee?

.

Goed voorbereid zijn, is het halve werk!

Zet een drietal prentenboeken naast elkaar. Leg bij ieder boek een vel papier. Laat de kinderen d.m.v. het zetten van een streepje, het boek kiezen dat jullie morgen gaan behandelen.

.

Laat ze eventueel ook de achterkant lezen. Dan bereid je ze voor op het (samen) lezen en helpt ze in het maken van een keus.

Het prentenboek met de meeste streepjes, is de winnaar. En zo kun jij gericht met dat boek aan de slag om woordjes af te plakken en eventueel andere activiteiten aan te koppelen.

. .

Klaas Vaak, het zandmannetje dat slaapzand in je ogen strooit zodra jij naar bed gaat, heeft een allerbeste vriend: Uil!

Klaas Vaak en Uil beleven hele leuke avonturen. Neem jouw kinderen ook mee op avontuur! Laat ze hun eigen uil knutselen en wie weet wat jullie allemaal gaan beleven.

Ga samen op ontdekking door de klas, de school en bij mooi weer ook buiten. Elk gewenst thema kun je daar aan koppelen. 

.

.

  • Wat heb je nodig om jouw uil te knutselen:
  • een lege toiletrol
  • gekleurd papier
  • schaar en lijm
  • potlood en stift (zwart of de kleuren die jij leuk vindt)
  • En voor het hele stappenplan kun je me mailen via schrijf(at)susanwallenburg(punt)nl

.

Voor de bovenbouw.

Uitgelezen? Knippen maar!

.

.

  • Ga samen op avontuur!
  • Uitgelezen tijdschriften zijn ideaal voor een creatieve dag.
  • Samen met je kinderen een middag zoeken, knippen, scheuren, plakken, ontdekken en ineens ontstaat er een verhaal.

    Want wat gebeurt er als de dikke zwarte kat, die dol is op snoep en patat, bevriend raakt met de dunne witte hond, die alleen maar dol is op gezond?

    Dan ontdekken de zwarte kat en de witte hond, dat – al verschillen ze de wereld van elkaar – ze door wederzijds respect evengoed de allerbeste vrienden kunnen zijn.

    Maar wat maakt dat ze zo van elkaar verschillen? Ze trekken de wereld in en gaan op zoek naar de oorzaken van hun tegenstellingen en vragen zich daarbij af hoe het komt dat snoep en patat steeds meer macht krijgen?

    Tijdens hun queeste ontmoeten ze Rosa de suikerspin en Babel de boterbabbelaar. Die wijzen de weg naar de Haagse hopjes waar ze, na het betalen van chocolademunten, bij de Borstplaat poort toegang krijgen tot het Pindarotsengebergte. Daar moeten ze op zoek naar de dropsleutel, want inmiddels hebben ze van Vlé de koe en Eia de gans vernomen dat alle groentes en fruit gevangen zijn genomen door de boosaardige Tumtum die ze met snoepkettingen heeft vastgeketend en achter slot en grendel houdt in het grote Peperkoekhuis.

    Dus avontuurlijke leerkracht, wat denk jij? Gaat het de dikke zwarte kat en de dunne witte hond lukken om met behulp van een toverbal en een magische zuurstok de dropsleutel te vinden en daarmee de groentes en fruit te kunnen redden uit de kleverige snoephanden van Tumtum? 

Heb je hierbij hulp en inspiratie nodig? Laat het me weten via schrijf(at)susanwallenburg(punt)nl